Uiterlijke kenmerken divers / cilinder uiterlijk divers
1984 t/m 200x / alle GS en MC modellen
250cc 1972-1977 / 400 /450 cc 1970 t/m 1977 Cilinder en kop hebben een andere vorm
gekregen (radial ∩) zowel oude als nieuwe carterdeksels.
7 ribben 1/1/2/ voor 250 cc, 8 ribben 1/1/1/1 voor 400> modellen. Soms ook zwart!
250cc
400cc
450cc
1970
t/m
1977
250 cc 1976 t/m 1977 Nw. cilinder en kop, nog radial. 250 cc 6 koelribben - 1/2/
400 en 440 cc modellen, nog als boven, 8 koelribben 1/1/1/1
400cc
440cc
490cc
1977
t/m
1982
400, 440 en 490 cc 1979 t/m 1983 Nw. cilinder en kop - met 3e as - Cilinder en kop
radial. 7 koelribben - 2/1/1 (soms zwart) Uitlaat loopt boven langs - ook bij de
250 cc
250 cc Volledig nw. motorblok. Bij de 250 cc versie ook nw, cilinder en kop - weer
‘traditioneel’. Op ditzelfde onderstuk komt in 1984 een waterge-koelde (LK) cilinder.
(Bij de GS modellen gebruikt men het ‘oude’ blok nog één jaar langer.
490 cc Net als de 250 cc versie met een nw. motorblok. Cilinder is - uiterlijk -
dezelfde, te herkennen aan de 7 koelribben 2/1/1. In 1984 - na fallissement van Maico
- kon men kiezen uit een LC - watergekoelde - versie of luchtgekoeld. Het blok heeft
veel K.T.M. kenmerken!
250 cc 1977 t/m 1981 Nw. Motorblok - met 3e as - Cilinder en kop als jaar daarvoor,
nog steeds radial. 250 cc 6 ribben - 1/2/ (400cc > 7)
250 1968-1972 / 360 en 400 cc 1968 t/m 1970 Cilinder en kop zijn veel groter en
vierkant (Squara ), komen voor op carters met zowel oude als nieuwe deksels -
(1969/’70). Cilinder heeft 11 koelribben, met links en rechts even veel verbindingstukjes
- 1/2/2/2. De 360 en 400 cc modellen hebben iets meer ruimte tussen cilinder en
kop.
250cc
360cc
400cc
1968
t/m
1972
501 cc 1972 t/m 1975 (alleen MC) Cilinder en kop zijn ‘vreselijk’ groot,
zowel met oude als nieuwe carterdeksels. Ook 11 ribben, rechts 1/2/2/2/, links 2/2/2/
tussenstukjes, Onderste koelrib, links is iets korter. Na 1975 allen nog 501cc (504)
op GS modellen.
Dat deze cilinders GROOT, vierkant en breed zijn laat deze foto goed zien. We zien
hier een 250 cc blok.
Hieronder is een 501 cc blok let op de andere cilinderkop.
Het 125 CC model is alijd goed te herkennen, door de inlaatschijf spoeling. en de
- bij Maico relatieve - kleinere cilinder. Hier het MD125 blok.
Tussen 1984 en 1987 kwam de GM Star 530 ‘Seitenwagen/EML’ op de markt. In 1987 opgeboord
tot 550 cc. Boring en Slag 90x83 (94X83). Vermogen 71 / 76 Pk. Dit blok werd de basis
voor het huidige Zabel blok.
(700cc; 89X100; 85Pk.) Bovenstaande foto via site Han v Hulsen