voorgaande
volgende
MAICO Tour en MD motoren - INLEIDING                   Bron: archief MRC
MAICO M-Modellen 1948 - 1978

In een periode van 30 jaar heeft MAICO ruim 20 verschillende M-modellen gefabriceerd.
In 1948 kwam het model, M125 op de markt, dit was niet de eerste motorfiets die MAICO fabriceerde, maar de eerste MAICO die voorzien was van een eigen geconstrueerd motorblok.
Daarvoor waren deze voorzien van 98 / 125 cc Sach en ILO motoren

Dit model werd kort daarna aangevuld / opgevolgd door de iets sterkere M150 en M175 modellen. *
De kwartliters - M250 - die begin jaren 50 op de markt verschenen werden de sterkste in hun klasse. De legendarische M250 S/II - beter bekend als de Blizzard - is tot op heden een echte klassieker.

De M250/B - de z.g. “Bundeswehr” mag hier niet onvermeld blijven. Er werden er totaal 10.450 gefabriceerd. Ze werden gebouw door MAICO in Pfäffingen en bij Zweirad-Union - DKW / NSU - in Nürnburg. Toen ze jaren 70 (?) werden afgestoten door de Duitse overheid werden ze massaal door MAICO liefhebbers aangeschaft. Het isook nu nog een van de meest voorkomende MAICO motor-fietsen die in bezit is van de liefhebbers. **

Zijn tijd ver vooruit was destijds de MAICO-Taifun, die als enige MAICO-model een tweecilinder motor had. Deze Taifun 350 - 400  is op dit moment een zeldzame verschijning gezien de lage productie-aantallen eind jaren 50.


*   MAICO produceerde in 1952 ca. 26.400 motoren
** zie hitorisch verhaal in clubblad 1998-43

   Bron: www. MAICO Letters.de
Dit is een voorlopige versie. Aan deze modellenlijst word gewerkt.





MAICO M-Modellen 1934 - 1947

Model M125 -M151

cc

Van

Tot

B x S

PK / t/min.

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

M125

123

1948

1952

52x58

5,5 / 5.200

M126

123

1950

1952

52x58

5,5 / 5.200

M125/B

124

1968

 

53x56

13 / 7.200

M150

148

1949

1950

57x58

6,5 / 5.200

M151

148

1950

1952

57x58

6,5 / 5.200

M153     (175cc)

175

1952

1953

61x59,5

9,2 / 5.300

Modelen < 1948

Motor

cc

Van

Tot

B x S

PK  

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

 

F100 Piccolo/Derby

Sachs

98

1934

1939

48x54

2,5

MP F60 Wiesel

ILO

60

1938

1939

42x44

1,25

MP 100 > (Fanal)

Sachs

98

1936

1939

48x54

2,5

MP120 > (Juwel)

ILO

118

1934

1939

55x50

3,3

MP 150 Konsul

ILO

143

1938

1939

57x56

5,5

MP S (Saxonette)

Sachs

60

1938

1939

45x38

1,25

K125

ILO

123

1939

1977

52x58

5,0

Model M153-M200

cc

Van

Tot

B x S

PK / t/min.

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

M153

175

1952

1953

61x59,5

9,2 / 5.300

M175

175

1952

1953

61x59,5

9,2 / 5.300

M175 Fanal

174

1953

??

61x59,5

9,2 / 5.300

M175 Passat

174

1953

1955

61x59,5

9,2 / 5.300

M175 S

174

1953

1955

61x59,5

10,5 / 5.600

M175 ST

174

1953

1954

61x59,5

9,2 / 5.300

M175 S/II

174

1955

1959

61x59,5

10,6 / 5.200

M175 SS

174

1957

??

61x59,5

15,5 / 6.500

 

 

 

 

 

 

M200 S

197

1953

1954

65x59,5

11 / 5.200

M200 Passat

197

1953

1955

65x59,5

11 / 5.000

M200 S

197

1954

??

65x59,5

11 / 5.300

M200 SII

197

1956

1959

65x59,5

11 / 5.300

Model M250

cc

Van

Tot

B x S

PK / t/min.

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

M250 S/I

247

1954

??

67x70

14,5 / 5.200

M250 S/II

247

1954

1970

67x70

14,5 / 5.200

M250 SS

247

1961

1969

67x70

22 / 5.800

M250 /B

247

1959

1966

67x70

14,9  / 5.250

M250 /M

247

1976

1978

67x70

17 / 6.000

M277

277

1955

1961

71x70

15,5 / 5.200

MAICO MD-Modellen 1967 - 1982

Met de introductie van de MD 50 komt er in 1967 een nieuwe generatie krachtige tourmotoren uit de Maico fabriek. Ook de tegelijk ontwikkelde MD 125 die ook datzelfde jaar op de markt kwam zou uit diverse varianten gaan bestaan. Het topmodel MD250 WK - met een stevig opgeboorde 125cc cilinder - sloot de rij af.
Het was echter al te laat om een antwoord te zijn op de Japanse motoren.

Uit deze MD motoren ontstonden de RS wedstrijdmotoren met hun draaischijfspoeling. Vooral de RS 125 heeft het enkele jaren zeer goed gedaan in de wegracerij. Er werd later nog een kleine serie RS250-Cub racemotoren gemaakt, wat de sterkste stratenmachine was die Maico ooit produceerde. Bij het sluiten van de fabriek in 1983 had men nog net een watergekoelde versie ontwikkeld die werd gebruikt in de Crosmotoren. Het doek viel echter voor de raceafdeling!



Bron: www. MAICO Letters.de

Model MD50-250

cc

Van

Tot

B x S

PK / t/min.

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

MD 50 I

49

1967

1950

38x44

5,5 / 7.500

MD 50 II

49

??

??

38x44

5,6 / 8.500

MB 50 III

49

??

??

38x44

6,3 / 8.200

MD 50 IV

49

??

??

38x44

6,3 / 8.200

MD 50 V

49

??

??

38x44

6,3 / 8.200

 

 

 

 

 

 

MD 125 1

124

??

1967

54x54

11,0 / 7.200

MD 125 II

124

??

1967

54x54

16,0 / 7.800

MD 125 SS I

124

1969

 

54x54

14,5 / 7.200

MD 125 SS II

124

??

??

54x54

16,0 / 8.000

MD 125 SS III

124

??

??

54x54

16,0 / 7.800

MD 125 RS 1

124

1968

 

54x54

20,0 / 10.000

MD 125 RS 2

124

1968

 

54x54

23,0 / 9.500

MD 125 RS 3

124

1975

 

54x54

29,0 / 12.200

 

 

 

 

 

 

MD 250

245

1974

1979

76x54

27 / 7.800

MD 250 WK

245

1979

1983

76x54

27 / 7.800

MD 250 Cup

247

1981

1982

76x54

37 / 8.600

 

 

 

 

 

 

voorgaande
volgende

Model Taifun

cc

Van

Tot

B x S

PK / t/min.

Modellen overzicht

 

 

 

 

 

Taifun 350

 

1954

1957

2x61x59,5

19,5 / 5.100

Taifun 400

 

1954

1957

2x65x59,5

22,5 / 5.100

M-Tour-V-01.
ophalen frame